پنج شنبه 27 مهر 1396 | 28. محرم 1439 | October 19 2017
  • مطالب صفحۀ اصلی
  • عکس صفحۀ اول
  • بایگانی نشریه
  • ۸۸و۸۹
  • ۲
  • ۴
  • ۶
  • ۷
  • ۸
  • ۹
  • ۱۰
  • زن در تاريخ معاصر
  • ۱۲
  • قديم
  • ۸۶-۸۷
  • ۲۶
  • ۷۷
  • ۷۵-۷۶
  • ۷۳-۷۴
  • ۷۲
  • ۷۱
  • ۷۰
  • ۶۹
  • ۶۷-۶۸
  • ۶۶
  • ۶۵
  • ۶۴
  • ۶۳
  • ۶۲
  • ۶۱
  • ۶۰
  • ۵۹
  • ۵۸
  • ۵۷
  • ۵۶
  • ۵۵
  • ۵۳-۵۴
  • ۵۲
  • ۵۱
  • ۵۰
  • ۴۹
  • ۴۸
  • ۴۷
  • ۴۵-۴۶
  • ۴۴
  • ۴۳
  • ۴۱-۴۲
  • ۴۰
  • ۳۹
  • ۳۸
  • ۳۷
  • ۳۶
  • ۳۵
  • ۳۴
  • ۳۳
  • ۳۱-۳۲
  • ۳۰
  • ۲۹
  • ۲۸
  • ۲۷
  • ۲۵
  • ۲۴
  • ۲۳
  • ۲۲
  • ۲۱
  • ۱۳
  • ۱۸
  • ۱۷
  • ۱۴
  • ۱۵
  • ۱۸-۱۹
  • ۲۱-۲۲
  • كتاب ضميمه
  • ۲۰
  • ۱ قديم
  • ۲۰۱
  • ۲۳و۲۴
  • ۲۵و۲۶
  • ۱۱۴و۱۱۵
  • ۱۱۶و۱۱۷
  • ۱۱۸و۱۱۹
  • به پشت صحنه توجه کنید
    علي رمضاني

     
    ۱٫ رویدادهای فرهنگی ماندگارترین و اثرگذارترین اتفاقات یک کشورند. دایرۀ نفوذ هر رویداد در میان افراد جامعه تعیین‌کنندۀ میزان اهمیت آن است؛ برخی کوتاه‌مدت و کم‌اثرند و برخی می‌توانند مسیر ملتی را عوض کنند. نمایشگاه کتاب که در این سال‌ها بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی ایران خوانده می‌شود از دستۀ دوم است. تلاش جریان‌های فکری برای حضور با تازه‌ترین آثار و آرا، استقبال رو به افزایش بازدیدکنندگان، آمار بالای خرید کتاب، میزان گردش مالی ناشران و موارد متعدد دیگر همگی از اهمیت این رویداد فرهنگی حکایت می‌کند.

    کتاب‌های عرضه‌شده در نمایشگاه از آن دسته‌ای است که می‌تواند مسیر ملتی را تغییر دهد. به طور حتم این جمله را بارها شنیده‌اید که «کتاب غذای روح است». پس به حکم آیۀ «فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» باید از این غذا مراقبت کرد تا واجد همة ویژگی‌های لازم برای حرکت ملت در مسیر صحیح باشد.

    ۲٫ پوشش ندادن یک اتفاق یا عوض کردن جای راست و دروغ و کم و زیاد کردن اهمیت یک خبر در نظر مخاطب، ساده‌ترین کارهایی است که با ابزار رسانه انجام می‌شود. مثال‌های متعددی در ذهن همة ما از این موضوع وجود دارد، اما رسانه برای اینکه بتواند این کار را انجام دهد به مواد اولیه نیاز دارد؛ مثلاً برای اینکه بتواند جنگ ۲۲ روزۀ غزه را در سال ۱۳۸۷ از صدر به ذیل اخبار و توجهات بکشاند، جام جهانی را دارد یا برای اینکه بحرینِ خونین را به دروغ، آرام و بی‌هیاهو نشان دهد مسابقات اتومبیلرانی فرمول۱ به کمکش می‌آید یا برای اینکه دست برخی گروه‌ها در مسئلۀ فساد بزرگ بانکی را پوشیده نگه‌دارد، جنجال‌های جدید می‌آفریند.

    این مواردی است که به چشم آمده است، اما در این بازی که رسانه بر سر بشر می‌آورد راه حل اصلی توجه به اتفاقاتی است که از پیش طراحی شده است یا به صورت تصادفی از رهگذر یک موج یا هیاهو در پشت صحنه رقم می‌خورد؛ برای مثال افزون بر اینکه لازم است به اعتراضات رخ‌داده در مورد چند فیلم روی پردة سینماها پس از نوروز ۱۳۹۱ توجه شود باید دقت کرد که به این واسطه صدا و سیما و برنامه‌های نوروزی‌اش از نقدی که هر ساله در فروردین نصیبشان می‌شد و با توجه به برنامه‌های بسیار ضعیف امسال پیش‌بینی می‌شد بسیار جدی‌تر باشد، در امان ماندند. البته این نوشتار در پی ارزش‌گذاری رخدادهای اتفاق‌افتاده برای فیلم‌های سینمایی یا اثبات دست داشتن صدا و سیما در این موضوع نیست، اما به هر حال صدا و سیما و برنامه‌هایش بود که به این واسطه از دیدۀ منتقدان دور ماند و از فشار ناقدان رهایی یافت. باید بیشتر به پشت صحنه‌ها توجه کرد.

    رسانه می‌تواند ذهن را جهت دهی، و اخبار را ــ به قول رسانه‌ای‌ها ــ دروازه‌بانی کند و ما را از واقعیت اصلی دور. خبرهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تبلیغات تورهای داخلی و خارجی و آخرین محصولاتی که فروشندگان راهی به جز تبلیغات برای عرضۀ آنها پیدا نکرده‌اند آنقدر مخاطب را بمباران می‌کنند که پس از مدتی توانایی تشخیص درست از نادرست را در او از بین می‌برند. این قدرت رسانه است. حالا رسانه از هر نوعش؛ تلویزیون، رادیو، تلفن همراه، روزنامه و مجله، بازی کامپیوتری، سایت‌ و وبلاگ‌، تبلیغات شهری و هر چیز دیگری که از قابلیت تبدیل شدن به رسانه برخوردار است.

    باید گفت اگر روزی جنگ ما، مارکسیسم و روز دیگر امپریالیسم و … بود، امروز جنگ اصلی، جنگ رسانه هاست.‌

     



    نام *
    رایانامه *
    تارنما